فلسفه پیدایش نتورک مارکتینگ

 

در مورد فلسفه به وجود آمدن نتورک مارکتینگ در دنیا نظریات مختلفی وجود دارد... برخی متخصصین که در زمینه ی دادن نظریات غیر تخصصی تخصص دارند بر این باورند که توزیع کالا بهانه بوده و نتورک مارکتینگ صرفا به این دلیل به وجود اومد که یه عده به درامد برسند.

گروهی دیگر از این کارشناسان بر این باورند که نتورک مارکتینگ همان پونزی و پیرامید بوده که در طول زمان تکامل یافته وکم کم برای پاک کردن صورت مسئله محصول هم به آن اضافه گردید.(نظریه تکامل). عده ای هم نظریات دیگری دارند.


شما چگونه فکر می کنید؟ چرا نتورک مارکتینگ به وجود آمد؟

برخی از افرادی که مدت زیادی به این کار مشغول بوده و قدرت این تجارت رو درک کرده اند معتقدند : به نظر می آید در این دنیا چیزی وجود ندارد که تا نیازش احساس نشده به وجود آید. نتورک مارکتینگ به این دلیل به وجود آمده که طبق تحلیلات کارشناسان فروش دیگر روشهای قدیمی توزیع کالا جوابگوی تولیدات انبوه ونیازهای مردم نبوده و باید از روش های پست مدرن که دارای مزایابی کم نظیری است استفاده نمود.

اما در اینجا بهتر است در مورد موج های چهار گانه ی تاریخ بشری اطلاعاتی کسب کنیم تا بتوانیم نگاه درست تری از مطالب به دست آورده و موضوع را بهتر درک کنیم...

تغییرات اساسی در طول تاریخ بشر که تحت عنوان “موج ” از آنها یاد می‌شود را می‌توانیم به چهار دوره یا عصر تقسیم بندی نماییم.


موج اول: عصر کشاورزی

اولین اختراع بشر آتش بوده که تقریباً چهار میلیون سال قبل از میلاد حضرت مسیح شناخته شد. 2500 سال بعد بشر موفق به اختراع دوم خود که همان ابزار بود دست پیدا کرد. فاصله بین دو اختراع نشان از بدوی بودن بشر اولیه دارد. بعدها اختراعات جدیدتری به تناوب رشد و تمدن بشر بوجود آمد تا اینکه زمینه تغییر اساسی یعنی موج اول فراهم شد و جامعه کشاورزی شکل گرفت. ( زمانی که اولین دانه در زمین کاشته شد و جوامع کوچک بشری دور هم جمع شدند ) جمعیت جهان در سالهای قبل از میلاد حضرت مسیح خیلی کم بود و حتی هزار سال بعد از میلاد، به 300 میلیون نفر رسید. اولین تغییر در جامعه انسانی که به موج اول یا جامعه کشاورزی و یا عصر کشاورزی لقب یافته، قبل از میلاد حضرت مسیح شروع شده و عمر 29500 ساله ای دارد. هدف از ایجاد این موج حل مشکلات معیشتی و غذایی بشر آن زمان بود.


موج دوم: عصر صنعت

بعد از ایجاد موج اول و گذشت تقریباً سه هزار سال از آن، موج بعدی که انقلاب صنعتی بود آغاز شد. هدف از موج دوم یعنی عصر صنعت یا انقلاب صنعتی تولید مواد و ابزار کار بود. در موج اول که نیروی کار متکی بر بازوان افراد بود، بشر از پس مشکلات بزرگ برنمی‌آمد و نیاز جدیدی در جامعه بوجود آمد که تغییرات اساسی رو می‌طلبید عمر موج دوم هم که دوران موفقی رو سپری کرده، به 500 سال می‌رسد و دوران آن از نظر تئوری سپری شده. با این وجود متاسفانه بسیاری از کشورهای جهان که نتوانستند توسعه موفقی را در طول انقلاب صنعتی بگذرانند ، هنوز در این عصر صنعتی بسر می‌برنند و درگیر رفع مشکلات خود از طریق توسعه و بکارگیری صنعت هستند. در موج دوم، بشر موفقیت های شگرفی بدست آورد و اختراعات مهمی در روال این عصر در خدمت بشر قرار گرفت و باعث شد تا وضعیت آموزش‌، بهداشت، اقتصاد و فرهنگ جوامع نسبت به جامعه کشاورزی شکل بهتری بگیرد و توسعه کمی و کیفی بسیار بهتری نسبت به قبل داشته باشد. یکی از تاثیرات مهم این موج افزایش جمعیت جهان همراه با رفاه بیشتر و جلوگیری از مرگ و میر زیاد مردم بوده که سابقاً در اثر وبا، بیماریهای فراگیر، بلاهای آسمونی و امثال آن جان خود را از دست می دادند. اختراعات صدسال پایانی موج دوم و بخصوص از سال 1900 میلادی به بعد باعث تغییرات وسیعی در مشاغل کشاورزی که تا آن زمان تقریباً 90% کل مشاغل را شامل می‌شد چنان تغییر داد که بعضی از کشورها مثل ایران این تعداد مشاغل کشاورزی به 17% و در کشورهای توسعه یافته به 4 تا 7% رسید.

در هر صورت اختراعات مهمی مثل ماشین بخار،‌راه آهن، هواپیما، تلفن، برق، رادیو، تلویزیون، پلاستیک، ترانزیستور و دهها اختراع دیگر به همراه ایجاد سازمانها و تشکیلات مدنی و موسسات آموزشی بستری فراهم کرد تا انسان بتواند به اهداف موج دوم که تهیه ابزار کار بود دست پیدا کرده و مشکلات موج اول را برطرف نماید. در موج دوم نیازهای جدیدی دیده شد که دیگر امکان حل آن با دیدگاه قبلی امکانپذیر نبوده و نیاز به تغییر احساس شد.

موج سوم:عصر اطلاعات

بعد از اختراع رایانه و سرعت توسعه مخابرات و ارتباطات ، بشر نیاز به تغییر جدیدی را درک کرد و آن هم چیزی جز دسترسی به اطلاعات و دانش نبود. هدف از موج سوم، دسترسی به اطلاعات و دانش با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات مثل رایانه، شبکه‌های متنوع محلی و جهانی و اینترنت به همراه توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز عصر اطلاعات بود. عمر موج سوم که آنرا عصر دانش و بعضاً جامعه اطلاعاتی می‌نامند، نزدیک به 50 سال است.
همونطور که ملاحظه می‌گردد، نیاز به تغییرات از مقطعی به مقطع بعدی و از موجی به موج بعدی با هدف بوده و طول عمر ماندگاری آن بستگی به سرعت رسیدن به اهداف آن موج داشته است. به عنوان مثال موج سوم برای این بوجود آمد که با توسعه صنعت در موج دوم، نیاز بود اطلاعات بیشتری از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگه منتقل شود و بشر نیاز بیشتری به دانش داشت و در نتیجه تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات ، محور این تغییر قرار گرفته و اینترنت و رایانه برای این خدمت بکار گرفته شدند که توسعه آنها همچنان رو به جلو در حال حرکت است و همان طور که می بینید در حال حاضر هم هر روز با تکنلوژی جدیدی در این بخش روبرو هستیم. با توجه به اهمیت و سرعت بالای توسعه موج سوم، بعضی از دانشمندان فکر می‌کردند که این تغییر اساسی برای سالیان درازی دوام خواهد داشت. اما رشد فوق‌العاده فناوری و حضور فناوری های جدیدی مثل اینفوتکنولوژی (فناوری اطلاعات)، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، و توانایی بشر  بر روی تسلط مطلق بر اتم ، باعث شد تا این مرحله با شتاب بیشتری به جلو پیش رفته و انتظارات جدیدی در حال شکل‌گیری باشد.

موج سوم با بوجود آمدن رایانه مطرح شد و بخصوص وقتی رایانه‌های شخصی توانستند درخدمت مردم قرار بگیرند، فضای تولید و انتشار اطلاعات و تولید دانش توسعه یافت و شکل جدیدی به خود گرفت. بکارگیری رایانه و همراهی آن با اینترنت، تغییرات مهمی در سراسر جهان بوجود آورد. کامپیوتر در سال 1948 میلادی‌ اختراع شد و اینترنت سال 1968 مطرح شد و به سال 1970 ارتباط 5 نقطه را برقرار کرد.

سال 1974 پروتکل (TCP) معرفی شد و سال 1984 هزار پایگاه روی آن ایجاد شد. سال 1989 نر‌م‌افزار وب بوجود آمد و 4 سال بعد نرم‌افزار (Mosaic) پا به عرصه تحولات نوین گذاشت. سال 1995، بحث تجارت الکترونیکی مطرح شد و بعد از آن شاهد سرعت رشد فوق‌العاده این صنعت هستیم. رشد اینترنت بیشتر از تخیل بشر بوده. به عنوان مثال در حالی که در سال 1977 فقط 111 پایگاه در اینترنت وجود داشت، سال 1987 این تعداد به 10 هزار پایگاه رسید. این افزایش بصورت تصاعدی ادامه پیدا کرد بطوریکه در سپتامبر سال 2002 میلادی این تعداد به بیش از 200 میلیون پایگاه رسید.

تعداد کاربران اینترنت هم به شدت در حال افزایش می باشد، بطوریکه از سپتامبر 2001 که تعداد کاربران 407 میلیون بوده تا سپتامبر 2002 این رقم به 840 میلیون نفر در 218 کشور رسیده. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 بیش از 80% افراد روی کره زمین، دسترسی به اینترنت داشته باشند. با بررسی آمارهای بالا نتیجه این است که سرعت گذر موج سوم بسیار زیاد از قبل گردیده و جهان همچنان در حال تغییر است.


موج چهارم:عصر مجازی

پیش‌بینی می‌شود که تا کمتر از 10 سال آینده بشر در “عصر مجازی” یا چهارمین مقطع اساسی تحول تاریخ خودش که موج چهارم نامیده می‌شود، قرار گیرد. موج چهارم در حقیقت فرم توسعه یافته عصر اطلاعات و دانش بوده که دیگر مشکل عمده بشر در زمینه تامین معاش، تهیه ابزار و دسترسی به دانش و اطلاعات حل شده و نیاز به تغییر و تحول بزرگتری در جامعه بوجود می آید. با شروع موج چهارم، بشر ، جامعه جدید و عصر نوینی را آغاز خواهد کرد که اکثر امور در آن جامعه، بصورت مجازی خواهند بود.‌ این عصر جدید بنام عصر مجازی شناخته خواهدشد.

در عصر مجازی بیشتر امور بشر بصورت غیر فیزیکی قابل انجام خواهد بود، مثلاً برای خرید از فروشگاهی دوردست و حتی در یک کشور دیگر، نیاز به حضور فیزیکی خریدار و فروشنده در یک مکان ثابت نیست، برای آموختن دانش، نیاز به رفتن مدارس سنتی و یا دانشگاهایی مثل دانشگاه‌های فعلی نخواهد بود. یک استاد در آن واحد می‌تواند از داخل منزل خود دانشجویان بیشماری در داخل دهها کشور و مکان دیگر هستند را آموزش مجازی دهد. این حضور بقدری طبیعی خواهد بود که دانشجو حضور استاد ر در منزل خودش درک می‌کند و احساس تخیلی حقیقی در دانشجو بوجود می آید. پول فیزیکی دیگر وجود نخواهد داشت،‌ دوربینهای مخصوصی که به سیستم فتومتریک مجهزند،‌ از روی قرنیه چشم افراد را شناسائی کرده و دیگر نیاز به داشتن کارت شناسائی و کارت اعتباری نیست و بصورت خودکار خیلی از مسائل روزمره ی بشر انجام می‌شود. بازرگانی مجازی رونق زیادی پیدا می کند و امکان عرضه کالا در هر زمان و در هر مکان،‌ در اولین فرصت ممکن امکانپذیر می شود. تولید انبوه محدود شده و تولید کالاهای غیرفیزیکی افزایش چشم‌گیری خواهند کرد.

از جمله کالاهای غیر فیزیکی فروش اطلاعات،‌ موسیقی و فیلم و کلا هر نوع خدمات خواهد بود که همان طور که مطلعی بخش بزرگی از درآمد دولتهای پیشرفته امروزی از همین کالاهای غیر فیزیکی می باشد. در عصر مجازی، تمام اموری که این روزها با پیشوند (e) مطرح می‌شوند، دارای پیشوند مجازی (Cyber) خواهند شد. مثلاً ‌بانکداری مجازی جایگزین بانکداری الکترونیکی، پول مجازی جایگزین پول الکترونیکی، بازرگانی مجازی جایگزین بازرگانی الکترونیکی،‌ آموزش مجازی جایگزین آموزش الکترونیکی و نهایتاً دولت مجازی جایگزین دولت الکترونیکی که در موج سوم مطرح شدند، می شوند. هزاران شغل جدید مجازی جایگزین شغلهای سنتی و الکترونیکی امروزه شده و تعداد مشاغل مورد نیاز بیشتر از جمعیت روی کره زمین خواهد شد...

 

وقتی سیر تکامل و پیشرفت بشر در همه زمینه ها را نگاه می کنیم،می بینیم هر چیز جدیدی که به وجود آمده،قبلش نیازش احساس شده و بعد به وجود آمده ...

با توجه به افزایش تولیدات انبوه محصولات و همچنین نوع خواستگاه مشتریان به نظر می رسد که دیگر روشهای قدیمی توزیع، جوابگوی تولیدات انبوه و نیازهای جوامع نیستند و این روش جدید توزیع کالا به وجودآمده همچنان روز به روز هم کاملتر شد.


همان طور که متوجه شدید هر عصری نیازهای زمانه خود رو می طلبد. شاید امروز نتورک مارکتینگ هم پاسخگوی نیازهای مردم و تولیدات انبوه نباشد... اما فعلا بهترین روش موجود است.

در عصر حاضر با توجه به رشد سریع این تجارت بخش اعظمی از مردم و کالاها و خدمات مورد نیازشان به شدت تحت تاثیر روند نتورک مارکتینگ ( بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی چند سطحی ) قرار گرفته و پیش بینی می شود که تقریبا این رشد با سرعت بسیار بالاتری نسبت به امروز ادامه یابد.

مطمئنا در روزهای آینده باز هم مطالبی جهت تکمیل این بخش نگارش می گردد.موضوعات ما را دنبال کنید ...

موفق باشید.

زندگی به سبک بازاریابی شبکه ای